Forum Shire
 
IndeksCalendarFAQSzukajUżytkownicyGrupyRejestracjaZaloguj

Share | 
 

 Charakterystyka postaci i jej kreowanie

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down 
AutorWiadomość
Isengrim



Nick : Arôd
ID : 484
Ranga : Doradca
Male Liczba postów : 41
Join date : 17/06/2012
Age : 25
Skąd : Kraków

PisanieTemat: Charakterystyka postaci i jej kreowanie   Nie Wrz 09, 2012 9:17 pm

Charakterystyka postaci
Postać będą określać współczynniki, umiejętności i cechy, de facto wyrażone liczbowo. To do gracza będzie należeć ożywienie tych liczb, ubranie ich tak, by ich postać stała się integralną częścią Śródziemia; sprawienie, by jej zachowania były prawdopodobne, a czyny pasujące do koncepcji.

Wartości cech i umiejętności
Wartości cech podzielone zostały na 5 poziomów:
1) Słaby – odpowiadają mu wartości liczbowe w przedziale 1-9
2) Średni – odpowiadają mu wartości liczbowe w przedziale 10-19
3) Dobry – odpowiadają mu wartości liczbowe w przedziale 20-29
4) Świetny – odpowiadają mu wartości liczbowe w przedziale 30-39
5) Legendarny – odpowiadają mu wartości liczbowe w przedziale 40-50
A więc minimalna wartość każdej statystyki równa się 1, natomiast maksymalna 50. Jak łatwo się domyślić, większość istot żyjących w Śródziemiu posiada cechy na poziomie średnim. Mało kto będzie mógł poszczycić się świetnymi współczynnikami, a legendarne należą do naprawdę wybitnych postaci.


Cechy
Wartość cech pozwala nam określić naturalne zdolności postaci – jej możliwości i potencjał, kiedy nie bierzemy pod uwagę szkolenia oraz edukacji. Łącznie jest ich 6 i są to: Siła, Kondycja, Zręczność, Szybkość, Intelekt, Wola.

Siła
Czyli miernik siły mięśni postaci; jej muskulatura. Od niej zależą zadawane przeciwnikom obrażenia. Na jej podstawie określa się również, jaki ciężar bohater udźwignie, a jaki może nieść, ile jest w stanie pociągnąć lub popchnąć oraz jak mocno potrafi się czegoś uczepić. Zwykle postaci o wysokiej sile są dobrze zbudowane i umięśnione, co widać na pierwszy rzut oka. Duża siła jest ważna dla wojowników i rycerzy.
Kondycja
Wyznacznik wytrzymałości i odporności organizmu na zmęczenie, trudy, choroby i ból. Określa zdrowie, witalność i wigor. Długie biegi, męczące wspinaczki czy wielominutowe pojedynki zależą właśnie od tej cechy. Ona określa również, czy ktoś będzie wytrwałym wojownikiem, twardym rycerzem czy nieustępliwym złodziejem. Zwykle bohaterowie o wysokiej kondycji są z wyglądu masywni i krzepcy.
Zręczność
Zręczność kończyn, rąk, dłoni i palców. Od zręczności zależy, czy bohater przeciśnie rękę między kratami, czy chwyci się niewielkiej szczeliny między kamieniami i czy złapie sztylet lecący w jego stronę. Ta cecha określa również sprawność ruchową bohatera, elastyczność jego ciała oraz szybkość reakcji. Odpowiada również za koordynację ruchów oraz umiejętność zachowania równowagi. Ma również znaczenie w walce, gdyż od niej zależy, czy przeciwnik nas trafi, czy nie.
Szybkość
Ta cecha określa szybkość poruszania się postaci – jak prędko chodzi i biega. Szczęśliwe ucieczki i udane pogonie zależą właśnie od niej. Poruszanie ma również wpływ na tempo marszu. To także w pewnym sensie umiejętność pokonywania naturalnych przeszkód – takich jak góry czy kamieniste równiny – w trakcie wędrówki. Dlatego też zawsze warto mieć wysoki poziom szybkości.
Intelekt
Miara zdolności uczenia się i zapamiętywania, a także szybkość myślenia. Intelekt określa również zdolność rozumienia złożonych spraw. Im wyższy, tym bohater szybciej ocenia sytuację i reaguje. Istotny dla magów, którzy muszą zapamiętywać setki słów i znaków. Ważny też dla szpiegów i bardów – z wiadomych przyczyn.
Wola
Ta cecha określa siłę charakteru, charyzmę i psychiczną odporność postaci, a także jej wpływ, jaki wywiera na innych. Wola to także umiejętność koncentracji. Pomaga oprzeć się działaniu iluzji oraz przeróżnych innych zaklęć. Istotna dla bardów i magów, ale również dyplomatów i kupców.


Współczynniki drugorzędne
Obok opisanych wcześniej cech podstawowych istnieją również współczynniki drugorzędne, ułatwiające umiejscowienie postaci w świecie gry. Pozwalają one stwierdzić, jaki dystans przemierzy bohater, maszerując cały dzień. Jak wielki ciężar jest w stanie unieść. Jak jest żywotny itp.

Obrona fizyczna
Im wyższa zręczność, tym łatwiej bohaterowi uniknąć ciosu przeciwnika.
Obrona magiczna
Im silniejsza wola, tym trudniej przeciwnikowi rzucić zaklęcie na bohatera.
Szybkość marszu
To liczba kilometrów, jaką może przebyć postać jednego dnia, maszerując 8 godzin i zatrzymując się tylko na krótkie popasy.
Szybkość w walce
Od tej cechy zależy, czy postać dobiegnie do strzelającego łucznika lub umknie przeważającym siłom wroga. Szybkość w walce to liczba metrów, jakie w trakcie rundy bohater może pokonać spokojnym krokiem i zaatakować, rzucić czar lub wykonać inną czynność. Potrójna szybkość w walce to szybkość biegu, a pomnożona przez 4 – sprintu.
Udźwig
Wyrażony w kilogramach ciężar, jaki bohater może unieść bez problemu. Z takim obciążeniem postać porusza się w normalny sposób, może walczyć, biegać, skakać itp.
Żywotność
W trakcie przygód postać nieraz zostanie zraniona. Warto więc wiedzieć, ile może ona otrzymać obrażeń i dalej żyć.


Umiejętności
Umiejętności to bardzo ważne elementy opisu postaci. Określają one jej wiedzę: teoretyczną i praktyczną, a czasem wrodzone zdolności. Istnieją umiejętności typowe i takie, do których mają dostęp tylko niektóre osoby (prestiżowe), a także naturalne, wrodzone zdolności.
Stopień obeznania z daną umiejętnością opisany jest, podobnie jak cechy, poziomami – od słabego do legendarnego. Ów poziom zwiększa szanse powodzenia w teście danej zdolności. Określa on również, czy dana postać ma w ogóle możliwość coś wiedzieć lub zrobić.
Każda umiejętność związana jest z pewną cechą. Oznacza to, iż podczas testu sprawdzana jest nie sama umiejętność, ale również przypisana do niej cecha. Jeśli zaś test wypadnie dobrze, umiejętność zostanie wykorzystana maksymalnie jak się da. Poziom danej zdolności zwiększy jedynie szansę powodzenia testu.

[Moja propozycja umiejętności]
Akrobatyka, Alchemia, Astrologia, Charakteryzacja, Cwaniactwo, Czytanie i pisanie, Dociekliwość, Dowodzenie, Dyplomacja, Ekonomia, Empatia, Etykieta, Fałszowanie, Geografia, Gibkość, Górnictwo, Hazard, Jeździectwo, Języki, Koncentracja, Kupiectwo, Modlitwy, Magia, Nasłuchiwanie, Pływanie, Polowanie, Powożenie, Przekupstwo, Przemawianie, Przenikliwość, Przeszukiwanie, Przetrwanie, Rozmawianie, Rybołówstwo, Rzemiosło (ciesielstwo, garncarstwo, kamieniarstwo, kowalstwo, krawiectwo, kucharstwo, płatnerstwo, rymarstwo, stolarstwo, ślusarstwo, tkactwo, wyrób broni, złotnictwo), Rzezanie mieszków, Rzucanie, Skradanie, Spostrzegawczość, Strzelanie, Szacowanie, Szelmostwo, Sztuka (kaligrafia, komponowanie, malarstwo, pisanie prozy, rzeźbienie, układanie poezji), Taktyka, Tortury, Tropienie, Unieszkodliwianie pułapek, Uniki, Uzdrawianie, Walka bronią, Walka wręcz, Widzenie w ciemności, Wiedza (broń i zbroje, historia, legendy, magia, mitologia, polityka, potwory, region, rośliny i zioła, wojskowość, wybrana rasa, zwierzęta), Wigor, Włamywanie, Wspinaczka, Występy (aktorstwo, gra na instrumencie, śpiew, taniec, tkanie opowieści), Zastraszanie, Zbieranie informacji, Zimna krew, Żeglarstwo.


Podnoszenie wartości współczynników.
Cechy określające postać gracza, które będą miały wpływ na rozgrywkę fabularną to jej rasa, szczep, klasa oraz profesja. Podstawowym kryterium zwiększenia danego współczynniku będzie posiadanie Punktów Postaci (PP) zdobywanych wraz z doświadczeniem (1 PP co poziom) lub poprzez rozgrywkę fabularną czy zaangażowanie w życiu Śródziemia.
Aby podnieść wartość danej cechy lub umiejętności o 1 punkt, trzeba będzie przeznaczyć na to:
• 2 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie słabym lub średnim
• 4 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie dobrym
• 6 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie świetnym
• 10 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie legendarnym
W przypadku zmiany poziomu przykładowo ze świetnego na legendarny (punkt wydany z wartości 39 na wartość 40) należy liczyć koszt poziomu wyższego.

Współczynniki rasowe i klasowe.
Każda rasa, jej szczep, klasa czy profesja postaci będzie miała swoje cechy szczególne, do których będą dodawane bonusy w przypadku jej wybrania. Zostaną one określone w czasie późniejszym, gdy będą gotowe wszystkie opisy. Te szczególne cechy będą nazywane współczynnikami rasowymi lub klasowymi.
I tak, jeżeli cechą rasową postaci będzie siła, koszty podnoszenia tej cechy należy zmniejszyć o połowę. Jeżeli inteligencja i wola, koszt podniesienia tych dwóch zmniejsza się o połowę.
To samo tyczy się umiejętności. Gdyby umiejętnością rasową było jeździectwo, wtedy koszt jego ulepszenia zmniejszamy również o połowę.
Tak wiec, aby podnieść wartość danej cechy lub umiejętności rasowej/klasowej o 1 punkt, trzeba będzie przeznaczyć na to:
• 1 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie słabym lub średnim
• 2 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie dobrym
• 3 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie świetnym
• 5 PP w przypadku gdy atrybut będzie podnoszony na poziomie legendarnym

Szczegółowe zasady przy podziale na rasy, szczepy, klasy i profesje określone zostały poniżej.

Kreowanie postaci
Najpierw gracz określa płeć postaci. Płeć nie będzie miała żadnego wpływu na mechaniczna rozgrywkę.

Kolejny krok to wybór rasy postaci. Zależnie od wyboru, gracz będzie otrzymywał korzyści do cech swojej postaci (czyli Siły, Kondycji, Zręczności, Szybkości, Intelektu lub Woli) – każda rasa będzie posiadała szczególne dla niej cechy rasowe, których rozwój będzie dla gracza korzystniejszy.

Następnie przyjdzie kolej na wybór szczepu rasy postaci. Każdy szczep będzie miał charakterystyczne dla siebie umiejętności rasowe, których rozwój będzie kosztował gracza o połowę mniej Punktów Postaci. Przykładowo jeździectwo, taktyka oraz wiedza: konie dla Rohirrimów.
Wyjątkiem będą szczepy prestiżowe, przy których cechy rasowe będą wybierane razem z umiejętnościami rasowymi.

Po wybraniu szczepu przyjdzie kolej na wybranie pochodzenia postaci, które będzie jedynie określało lokację startową gracza i nie będzie miało większego wpływu na mechaniczną rozgrywkę.

Dalszy krok to wybór klasy postaci, czyli ogólnych preferencji jej zawodu. Klasa będzie dawać kolejne umiejętności rasowe, które teraz będą nazwane klasowymi i będą określane na podobnych zasadach jak umiejętności opisane powyżej. Przykład: Wojownik dostaje premię do walki wręcz, i walki bronią, Łowca do tropienia czy nasłuchiwania.

Pozbyłbym się profesji w takim układzie, gdyż wybierając bardzo specyficzne, wyszczególnione umiejętności określa się tym samym, w czym szczególnie specjalizuje się nasza postać i co najbardziej sobie upodobała.

Ostatni krok to wybór wyznania postaci, nie mającego wpływu na rozgrywkę mechaniczną (nie licząc modlitwy i bonusów ze świątyń).




Uważam, że taki system zdecydowanie pomógłby ujednolicić grę mechaniczna i fabularną, a z drugiej strony nie wykluczałby graczy mechanicznych z rozgrywki fabularnej i odwrotnie.
Dostęp do statystyk postaci będzie miał wyłącznie gracz który ją stworzył oraz Mistrz Gry, w celu zapisania jej do sesji.
Statystyki i umiejętności legendarne będą wyświetlane w podglądzie postaci jako "Słynie ze swej legendarnej siły/Słynie ze swych legendarnych umiejętności zastraszania"

_________________

Powrót do góry Go down
Zobacz profil autora
Mardro



Nick : Lómendil Aldaser
ID : 3
Ranga : Główny Doradca
Male Liczba postów : 386
Join date : 31/05/2012
Age : 27
Skąd : Olkusz

PisanieTemat: Re: Charakterystyka postaci i jej kreowanie   Nie Wrz 09, 2012 9:32 pm

Chciałem jeszcze nadmienić, że dostępny będzie osobny system sesyjny, a statystyki będą zbierane z momentu zgłoszenia kandydatury.

No, no, no. Rozpisałeś się, ale to dobrze, bo jeżeli ten system przejdzie, to można to wstawić jako zalążek poradnika dla graczy.

Masz mój łuk!

_________________
"Elfy Leśne, a król ich jeszcze bardziej, ogromnie lubią wino[...]" "Na ogół trzeba nie lada trunku by spoić elfa[...]"

Born into ashes
To lose all the games
With a smiling face
Powrót do góry Go down
Zobacz profil autora
Go??
Gość



PisanieTemat: Re: Charakterystyka postaci i jej kreowanie   Pon Wrz 10, 2012 12:23 am

Zaklepuje sobie miejsce na Szeroki komentarz, który o godzinie 2:23 nie jest możliwy Smile

#Edit:

Jak obiecywałem pora na mój szeroki komentarz, będzie to wskazanie błędów, które występują w twojej propozycji tak, a żeby projekt końcowy nie zabierał czegoś takowego jeśli przejdzie.
Zacznę od Nazewnictwa, a dokładniej "Legendarny". Powiem szczerze, że nie wiem co o tym myśleć, a po tym co niżej zostało napisane "Legendarna siła" tym bardziej nie jestem przekonany czy to odpowiednie słowo. Słowo Legenda oznacza mniej więcej tyle co opowieści ludzi o jakiś niesamowitych, heroicznych czynach, zazwyczaj takie opowieści tkali bardowie i takie bycie legenda w fabule lepiej chyba zostawić MG - według mnie on ma najlepsze kompetencje do uznania jakieś postaci za legendę. Smile Zamiast tego słówka proponuje słowa Niezwykła/Niesamowita (np: Siła),wtedy takie coś wzbudza ogólny podziw i szacunek, a nie robi z bohatera żywej legendy z powodu wbitej statystyki.

Kolejny komentarz odnosi się do magów. Jak widzę posługujesz się standardowa magia i ukaże. Żeby pokazać o co dokładniej mi chodzi zrobię parę cytatów:
Isengrim napisał:
Istotny dla magów, którzy muszą zapamiętywać setki słów i znaków[...]Pomaga oprzeć się działaniu iluzji oraz przeróżnych innych zaklęć[...]
Magia Tolkiena, która będzie wprowadzona(razem z Mardro tworzyliśmy jej podstawy, obecnie ktoś to spisuje, jednak obawiam się, że będziemy musieli do tego wrócić) nie będzie posiadała iluzji, gdyż będzie oparta o siły natury, znikną tez wszelakie znane gestykulacje potrzebne do zaklęć, a co do słów - będą one słowami rozkazu decydujące o "jakości i sile". Będą trzy rodzaje: Słowo, zdanie i pieśń, magia Tolkiena nie jest ograniczona w słowach, aby coś zapaliło się można stosować paręnaście różnych słownych kombinacji dlatego co do zaklęć to raczej chwila będzie decydowała o słowach niźli stałe powtarzające się słowa(no może z wyjątkiem pojedynczych słów rozkazu Razz)
Aby ułatwić życie gracza nie będzie tutaj magicznej bitwy woli takiej jak pomiędzy Gandalfem i Sarumanem. Zaklęcia opierające się na sile natury będą rodzajem ataków bezpośrednich manipulacji ogniem, wodą,powietrzem i ziemia. Eliminuje to zaklęcie z D&D typu wyssanie wilgoci z ciała Razz
Isengrim napisał:

Obrona magiczna
Im silniejsza wola, tym trudniej przeciwnikowi rzucić zaklęcie na bohatera.
Obrona magiczna - dziko brzmi, wyjaśniłem założenia kanonu i to raczej jest do usunięcia Smile

Ok to na razie tyle. Poczekam aż ktoś inny wtrąci swoje trzy groszę Smile

Powrót do góry Go down
Isengrim



Nick : Arôd
ID : 484
Ranga : Doradca
Male Liczba postów : 41
Join date : 17/06/2012
Age : 25
Skąd : Kraków

PisanieTemat: Re: Charakterystyka postaci i jej kreowanie   Pon Wrz 10, 2012 12:16 pm

Bardziej liczyłem na wasze zdanie w kwestii czy taki system ma szansę się przyjąć u nas zamiast typowego, vallherowskiego (czyli za 1 Astralny Punkt postać otrzymuje tyle statystyk, i kilka umiejętności na krzyż). Uważam, że zaproponowany wyżej niesie ze sobą więcej możliwości zarówno przy grze fabularnej, jak i mechanicznej.
To jest wersja wstępna, wszystko jest tylko zarysem tego co ma powstać. Jak najbardziej się z tobą zgadzam Kham, nazwę 'legendarny' mozna spokojnie zmienić na co innego. Smile

_________________

Powrót do góry Go down
Zobacz profil autora
Fëandil Êlentáriel

avatar

Nick : Fëandil Aldamír Cúlinde
ID : 23
Ranga : Władca Lothlórien
Male Liczba postów : 492
Join date : 22/03/2012
Age : 26
Skąd : Gniezno | Poznań

PisanieTemat: Re: Charakterystyka postaci i jej kreowanie   Pon Wrz 17, 2012 2:41 pm

Bardzo fajny pomysł i dobrze przedstawiony projekt. Ułatwi to prowadzenie oraz rozwój postaci graczom, ale także uczyni ich bardziej dostępnymi i przejrzystymi dla MG, czy innych mieszkańców Środziemia.

Jestem za.

_________________
"W Rivendell przechowywano pamięć rzeczy starożytnych, ale w Lórien żyły
one prawdziwe i na jawie. Widywano tutaj zło, słyszano o nim, znano smutki
i troski, elfy bały się zewnętrznego świata, któremu nie ufały; wilki wyły na
kresach lasów – ale cień nie padł nigdy na Lórien."
Powrót do góry Go down
Zobacz profil autora http://www.realmadrid.pl
Sponsored content




PisanieTemat: Re: Charakterystyka postaci i jej kreowanie   

Powrót do góry Go down
 
Charakterystyka postaci i jej kreowanie
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Jak stworzyć dobrą kartę postaci?

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Forum Shire :: Sprawy Krainy :: Propozycje :: Wasze Propozycje-
Skocz do: